6 sposobów na opuchnięte nogi

39
0
Udostępnij:
6-sposobow-na-opuchniete-nogi

Opuchnięte nogi powodują duży dyskomfort, zwłaszcza kiedy chcemy założyć ulubione buty albo pójść pobiegać. Przyczyn tych dolegliwości jest sporo – niektóre poważne i wymagające interwencji lekarza, inne niegroźne i łatwe do złagodzenia domowymi sposobami. Skąd bierze się obrzęk nóg? Przyczyny i metody radzenia sobie z tą dolegliwością znajdziesz w tekście.

Obrzęk nóg. Przyczyny dyskomfortu

Najbardziej powszechną przyczyną opuchlizny nóg jest długotrwałe przebywanie w stojącej pozycji. Wiedzą to zwłaszcza panie, które pracują jako ekspedientki, hostessy czy fryzjerki. Kiedy brakuje chwili na przerwę – pojawiają się obrzęki. Dlaczego? Z powodu wysokiego ciśnienia w kończynach, za które odpowiada brak ruchu.

Krew, krążąc po organizmie musi dotrzeć z dołu – od nóg – do góry, gdzie jest serce. Za ten właściwy kierunek odpowiadają zastawki żylne. Działają prawidłowo, jeśli zapewniamy im odpowiednią dawkę ruchu. W przeciwnym wypadku ciśnienie zwiększa się, bo organizm musi się bardzo natrudzić, by pokonać grawitację i wypompować krew do góry. To właśnie wtedy narzekasz na opuchnięte nogi.

A może to nerki? Opuchnięte nogi – przyczyny

Czasami obrzęki nóg dokuczają nie przez długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, ale za sprawą poważniejszych chorób. Dlatego warto pomyśleć o wizycie u lekarza, jeśli zauważasz u siebie opuchnięte nogi. Przyczyny mogą leżeć w zatrzymywaniu wody przez organizm. Dzieje się tak, kiedy nieprawidłowo działają nerki. Może być to również spowodowane złym krążeniem, a więc chorobami serca lub kłopotami z tarczycą.

Bywa, że również alergicy narzekają na opuchnięte nogi. Przyczyny dolegliwości mogą zostać wykryte dzięki specjalistycznym badaniom, na które dostaniesz skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu. Będą to m.in. badania laboratoryjne krwi, tzw. dopplerowskie i hormonalne.

Opuchnięte nogi w RZS

Przyczyn można szukać nie tylko w chorobach krążenia czy takich, które powodują zatrzymanie wody w organizmie. Bardzo często opuchnięte nogi to jeden z objawów reumatyzmu. Do wizyty u lekarza powinny przekonać Cię poranne obrzęki i problemy z rozruszaniem stóp. Może to świadczyć o tym, że w okolicy kostki i śródstopia pojawił się niebezpieczny stan zapalny.

Opuchnięte nogi – sposoby na radzenie sobie z dolegliwością

Od jakiegoś czasu przeszkadzają Ci opuchnięte nogi? Sposoby na radzenie sobie z tą dolegliwością są bardzo proste. Wystarczy o nich pamiętać i stosować je regularnie, a obrzęki zmniejszą się lub ustąpią.

  1. Dbaj o nogi w „stojącej” pracy

    Jeśli pracujesz na stojąco, zadbaj o kilka krótkich przerw w ciągu dnia, podczas których usiądziesz na kwadrans i lekko rozmasujesz dłońmi łydki. W swojej szafce w pracy możesz schować niewielki masażer z wypustkami.

  2. Odpoczywaj z uniesionymi nogami

    Po powrocie z pracy i w weekendy nie siadaj, a połóż się i unieś nogi do góry. To zdecydowanie poprawi krążenie i spowoduje, że obrzęki ustąpią. Najlepiej powtarzać ten schemat kilka razy w ciągu dnia.

  3. Pamiętaj o odpowiednich ćwiczeniach

    Przynajmniej trzy razy w tygodniu ćwicz. Może to być joga, ćwiczenia rozciągające lub pływanie. Na nogi dobrze robi też jazda na rowerze.

  4. Ulżyj nogom dzięki masażom

    Wykonuj masaże, np. wieczorem, kiedy układasz się do snu. Możesz skorzystać z masażera, ale również świetnie sprawdzi się lekkie rozmasowywanie dłońmi, zwłaszcza z użyciem olejków i żeli ziołowych. Mogą być z wyciągiem z kasztanowca i arniki.

  5. Zrezygnuj z gorących kąpieli

    Zamiast tego schładzaj nogi zimnym strumieniem i jednocześnie masuj – obrzęki szybko zaczną ustępować.

  6. Zadbaj o zdrową dietę

    Nie bez znaczenia jest także dieta. Po pierwsze – unikaj soli, która sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie. Po drugie – pij dużo, by pobudzać nerki do pracy.

Pamiętaj, że jeśli problem z obrzękami utrzymuje się mimo stosowania domowych sposobów lub powoduje znaczny dyskomfort – konieczna jest jak najszybsza konsultacja u specjalisty. Sprawdź też leki na opuchnięte nogi.

Udostępnij: