Antyoksydanty – dlaczego i z czym to się je?

Udostępnij:

Wszędzie mówi się, że kosmetyki, których używamy i nasza dieta powinny być bogate w antyoksydanty. Ich głównym zadaniem jest ochrona przed chorobami, które dotykają naszą cywilizację coraz częściej. W jaki sposób działają przeciwutleniacze i gdzie ich szukać? Na te pytania odpowiadamy w tekście.

Antyoksydanty – jak działają?

Antyoksydanty mają za zadanie usuwać z organizmu człowieka nadmiar wolnych rodników. Czym one są? To związki, które powstają w procesie oddychania komórkowego. Są bardzo szkodliwe i powodują szybsze starzenie się organizmu – uszkadzają błony komórkowe, DNA i białka enzymatyczne. Przeciwutleniacze usuwają wolne rodniki, ale jeśli jest ich za mało dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego. Długotrwały brak równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a antyoksydantami nasila ryzyko zachorowania na poważne choroby. Stają się one coraz powszechniejsze.

Do czego prowadzi długotrwały stres oksydacyjny?

Brak antyoksydantów w diecie i długotrwały nasilający się stres oksydacyjny prowadzi do chorób cywilizacyjnych. Ich lista jest bardzo długa i działa na wyobraźnię. To między innymi:

  • nowotwory,
  • miażdżyca,
  • choroby serca,
  • udar mózgu,
  • cukrzyca.

Stres oksydacyjny współwystępujący z innymi czynnikami powoduje, że powyższe choroby mogą rozwinąć się znacznie szybciej i zakończyć się bardzo źle, w najgorszych przypadkach nawet śmiercią. Dlatego tak ważne jest, by o właściwą dietę zadbać już dziś.

Gdzie znajdziesz antyoksydanty?

Antyoksydanty nie są trudno dostępnymi substancjami, zaliczają się do nich witaminy, składniki mineralne i związki chemiczne zawarte przede wszystkim w pożywieniu. Do przeciwutleniaczy należą m.in.:

  • witaminy: C, E, A,
  • betakaroten,
  • bioflawonoidy,
  • cynk,
  • selen,
  • koenzym Q10.

W jaki sposób wzbogacić dietę o przeciwutleniacze?

Dbając o odpowiednią ilość antyoksydantów w diecie opóźniasz starzenie się i zapobiegasz poważnym chorobom. Co zatem powinien zawierać Twój jadłospis? Oto niektóre wartościowe substancje i produkty, które warto włączyć do codziennej diety.

  • Witamina E

Zawarta jest przede wszystkim w kiełkach pszenicy, razowym pieczywie, kaszy, rybach, makaronach oraz mleku. Ma ją także olej roślinny – warto dodawać go do sałat. Możesz również zaopatrzyć się w odpowiedni suplement diety z witaminą E, np. Tokovit E. Witamina E jest bardzo ważna – chroni błony komórkowe przed uszkodzeniami.

  • Witamina C

Jest najpopularniejszym antyoksydantem – neutralizuje wolne rodniki zanim te zdążą narobić szkód w organizmie. Na szczęście jest ona dość powszechna w żywności – znajdziesz ją w owocach cytrusowych, surowych ziemniakach i zielonych warzywach.

  • Selen

Porządna dawka selenu to garść pestek z dyni, śniadaniowe musli z otrębami czy orzechy brazylijskie. Cynk znajdziesz w małżach i ostrygach oraz w wątróbce wieprzowej, nasionach fasoli i gorzkiej czekoladzie!

  • Czerwone pomidory

To główne źródło lipokenu, najsilniejszego z utleniaczy. Lipoken jest barwnikiem, który odpowiada za intensywnie czerwony kolor pomidorów. Zawierają go również arbuzy i grejpfruty.

  • Zioła

To bogactwo zdrowia! Ogromne ilości polifenoli, a więc antyoksydantów, zawiera m.in. czystek. Jedna szklanka naparu dziennie zapewni optymalną dawkę przeciwutleniaczy.

Jęczmień zielony – doskonały dla zdrowia

Spożywanie zielonego jęczmienia staje się coraz bardziej popularne i trudno się temu dziwić. Zawiera on bardzo duże dawki witaminy C oraz betakarotenu, a więc najpopularniejszych i najsilniejszych przeciwutleniaczy. Możesz kupić go w sklepie zielarskim i przygotowywać napar lub łykać suplementy (np. Zielony jęczmień w kapsułkach i Zielony jęczmień w tabletkach). Wartość dodaną stanowi w zielonym jęczmieniu błonnik – usprawnia metabolizm, zwłaszcza w procesie odchudzania.

 

Udostępnij: