Czy cholesterol może stać się cichym zabójcą?

Udostępnij:
złogi cholesterolowe

Zapewne nieraz słyszałeś o cholesterolu. Wiąże się on z chorobami serca i układu krążenia. Czym różni się dobry cholesterol (HDL) od złego (LDL)? Jak utrzymywać jego prawidłowy poziom? Zobacz, co możesz zrobić dla siebie i swoich bliskich, by szkodliwy cholesterol omijał Cię szerokim łukiem.

Cholesterol – co to jest?

Zadajesz sobie pytanie, czym dokładnie jest cholesterol i jakie pełni funkcje? To lipid z grupy steroidów, czyli tłuszcz znajdujący się m.in. w osoczu krwi. Jest dostarczany organizmowi wraz z żywnością. Bierze udział w reakcjach łączenia takich substancji jak hormony płciowe, kwasy żółciowe czy witamina D. Cholesterol wspomaga też pracę układu nerwowego. Zastanawiasz się, skąd pochodzi i dlaczego może być dobry lub zły?

Zły i dobry cholesterol

Dostarczycielem cholesterolu są lipoproteiny, które transportują go wraz z krwią. Cholesterol dzieli się na dobry, oznaczony skrótem HDL (z angielskiego High Density Lipoprotein) i zły, znany jako LDL (Low Density Lipoprotein). Pierwszy z nich to lipoproteina o wysokiej gęstości, drugi – lipoproteina o niskiej gęstości.

Badania wykazały, że zbyt wysokie stężenie LDL zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Podwyższony poziom HDL nie niesie za sobą takich skutków.

Im wyższą masz wartość dobrego cholesterolu, tym mniejsza szansa, że zachorujesz
np. na miażdżycę, nadciśnienie czy chorobę wieńcową. Norma u kobiet wynosi 40-80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l), a u mężczyzn – 35-70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l). W razie przekroczenia górnej granicy nie ma powodu do niepokoju. Jeśli jednak zobaczysz wartości niższe od podanych, pomyśl o zmianie diety.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku LDL. Tutaj norma dla kobiet i mężczyzn jest taka sama i wynosi nie więcej niż 135 mg/dl (3,5 mmol/l). Jeśli przekroczysz tę wartość, masz podwyższony poziom cholesterolu. Tłuszcz zaczyna zapychać Twoje naczynia krwionośne, a tętnice się zwężają, co utrudnia transportowanie krwi do poszczególnych komórek i tkanek.

Zbyt wysokie stężenie cholesterolu LDL z reguły idzie w parze z niskim poziomem dobrego cholesterolu.  Aby uniknąć konsekwencji w postaci zawału, udaru, miażdżycy
i wielu innych, groźnych chorób, najlepiej zmień tryb życia.

Jak regulować poziom cholesterolu organizmie?

Podwyższony poziom cholesterolu to dla Ciebie sygnał do dużych zmian, ale nie powód do paniki. Pomożesz sobie odpowiednim odżywianiem.

Naturalnym antybiotykiem, który zmniejsza stężenie złego cholesterolu jest czosnek. Warto włączyć go do swojej diety. Jeśli masz zdrowy żołądek, możesz spożywać na czczo przynajmniej 1 ząbek czosnku dziennie.

Zamiast potraw smażonych, jedz pieczone i gotowane, np. na parze. Tłuste mięso zastąp chudym, np. drobiowym. Unikaj produktów bogatych w tłuszcze trans, takich jak margaryna i herbatniki. Odstaw też słodycze zawierające biały cukier.

Jeśli to tylko możliwe, spróbuj zmniejszyć masę ciała. Umiarkowany wysiłek fizyczny, np. spacer, spokojna jazda na rowerze, pływanie czy ćwiczenia aerobowe sprawią, że wyniki Twoich badań kontrolnych będą znacznie lepsze, a stężenie LDL zmniejszy się.

Mimo zmian wprowadzonych w żywieniu i stylu życia poziom Twojego cholesterolu nie spada? Nie we wszystkich przypadkach udaje się go obniżyć tylko za pomocą stosownej diety i aktywności ruchowej. Nie martw się! Udaj się do lekarza. Być może w Twoim przypadku specjalista zaleci Ci leki na cholesterol. Najczęściej są to tzw. statyny.

Udostępnij: