Jak dbać o serce, aby było zdrowe przez długie lata?

Udostępnij:
Jak dbać o serce, aby było zdrowe przez długie lata?

Zastanawiasz się, jak dbać o serce, by jak najdłużej Ci służyło? Genów nie zmienisz, ale możesz wpłynąć na kondycję swojego serca. Wbrew pozorom – od Ciebie i Twoich nawyków naprawdę wiele zależy. Istnieje wiele metod i technik pracy nad jego zdrowiem i naczyń krwionośnych. Przyjrzyj im się bliżej.

Spokój, ruch i praca nad emocjami

Wszystko zaczyna się w głowie. Osoby zadowolone z życia i nie męczące się nadmiernie
w nerwowej atmosferze znacznie szybciej wprowadzają w życie zdrowe nawyki. Dzięki temu żyją spokojniej. Ci, którzy gorzej radzą sobie z napięciem, mają znacznie trudniej i częściej zmagają się z dolegliwości serca.

Zależy Ci na zdrowiu Twojego serca? Odpoczywaj i wysypiaj się regularnie. Jeśli np. musisz pracować w nocy, zadbaj o odpowiednią dawkę snu po nocnej zmianie. Odpoczynek to znakomite wsparcie dla serca. Popołudniowa drzemka czy chwila wieczornego relaksu odprężają i uspokajają.

Zastanawiasz się, jak wzmocnić serce? Ćwiczenia to dobry sposób na polepszenie kondycji tego kluczowego narządu. Wybierz taką formę aktywności fizycznej, jaką lubisz najbardziej. Z jej pomocą rozładujesz negatywne emocje, które niekorzystnie wpływają na Twoje serce. Ruch reguluje też ciśnienie i ułatwia dopływ krwi z żył do serca, dzięki czemu zapobiega powstawaniu żylaków. Dodatkowo obniża poziom złego cholesterolu LDL.

Przez żołądek do zdrowego serca

O wpływie diety na zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać. Regularność posiłków sprawia, że do Twojego organizmu w odpowiednim czasie dostarczane są składniki poprawiające pracę poszczególnych narządów.

Chcesz mieć zdrowe serce? Dieta to podstawa. Spożywaj pokarm bogaty w magnez, przede wszystkim orzechy, pestki dyni lub słonecznika, migdały, daktyle, banany i gorzką czekoladę bez cukru, a także zielone sałaty i warzywa, takie jak jarmuż czy szpinak. Korzystnie na serce wpływa też czosnek, gdyż obniża poziom złego cholesterolu LDL.

Zadbaj dodatkowo o to, by w Twojej kuchni pojawiły się nierafinowane oleje, np. kokosowy i lniany oraz oliwa z oliwek. Nie tylko dodadzą smaku Twoim potrawom, ale sprawią również, że będą one zdrowsze. Owoce, takie jak jagoda, jeżyna, czarna porzeczka czy aronia doskonale regulują ciśnienie krwi wtedy, gdy jest ono podwyższone.

Lecznicze rośliny kontra używki

Twoje serce lubi też niektóre zioła, np. serdecznik, który stanowi prawdziwą kopalnię krzemu, potasu, wapnia i sodu. Obniża on ciśnienie krwi i uspokaja. Owoc głogu z kolei obniża ciśnienie krwi i wzmacnia ściany tętnic. Te wzmacniające serce zioła rosną w Polsce, są więc stosunkowo łatwo dostępne i niedrogie.

Na kołatanie serca najlepszy wybór to konwalia majowa. Przy niewydolności krążenia pomaga za to naparstnica wełnista. Uważaj jednak: jeśli przyjmujesz środki farmakologiczne, nie tylko te na układ krążenia, konsultuj picie ziół z lekarzem. Nie zawsze można łączyć dane substancje, a dodatkowo ich zestawienie ze sobą może powodować skutki uboczne.

Używki nie są Twoim sprzymierzeńcem. Trudno o zdrowe serce, gdy pije się za dużo kawy albo alkoholu i pali papierosy. Spożycie  w nadmiernych ilościach soli, cukru, słodyczy czy tłustych potraw też nie wpływa dobrze na kondycję Twojego serca. Traktuj swoje serce „z sercem”, a z pewnością będzie zdrowe i silne przez całe Twoje życie.

Udostępnij: