Dieta DASH – jak jeść, by wspierać serce?

Udostępnij:
dieta-dash-jak-jesc-by-wspierac-serce

Czy zdrowy styl życia powinien opierać się na jednej, konkretnej diecie? W jaki sposób należy odżywiać się, by utrzymać serce i układ krążenia w dobrej formie? Najwyższy czas, by poznać dietę DASH – żywieniowy program wspomagający, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem w Polsce.

Dieta DASH – co to takiego?

Słowo „dieta” zwykle wiąże się z ograniczeniami żywieniowymi i nie wszystkim dobrze się kojarzy. Tymczasem „DASH” to oryginalny program stworzony przez amerykańskich naukowców w oparciu o dietę śródziemnomorską. Zrzeszają się oni w Narodowym Instytucie Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. Celem takiego działania jest regulacja (obniżenie) ciśnienia tętniczego krwi.

Zanim ich propozycja ujrzała światło dzienne, przebadali oni mnóstwo osób i stwierdzili, że ta metoda żywieniowa pozwala na obniżenie ciśnienia skurczowego średnio o 6 mm/Hg, a rozkurczowego – średnio o 3 mm/Hg. Uważa się, że po miesiącu można uzyskać efekt diety DASH w postaci obniżenia ciśnienia skurczowego o 10 mm/Hg.

Podstawowe zasady diety DASH

Osoby stosujące tę innowacyjną metodę nie muszą liczyć każdej kalorii – wystarczy wiedzieć, co można zjeść, a jakich pokarmów należy unikać. Założenie jest takie, by każdego dnia dostarczyć organizmowi nie więcej niż 2000 kcal. Jeśli chcesz wprowadzić w życie zdrowe nawyki diety DASH, musisz ograniczyć spożycie sodu i uważnie śledzić skład każdego produktu, by wybierać żywność z mniejszą ilością tego pierwiastka w 100 gramach produktu (należy odstawić wędliny i konserwy).

W praktyce oznacza to, że nie wolno Ci solić więcej niż jedną łyżeczkę w ciągu dnia. Postaw na to, czym zajadają się Europejczycy mieszkający w rejonie Morza Śródziemnego – mowa tu przede wszystkim o rybach, orzechach, warzywach i owocach. Menu uzupełnia pieczywo pełnoziarniste oraz nabiał. Ważne jest nie tylko to, co jesz, ale również i to, co pijesz – kawę i herbatę zastąp zdrową, niegazowaną wodą mineralną, oczywiście ubogą w sód. Wskazane jest również wykorzystywanie wyciskanych soków owocowych i warzywnych w codziennym jadłospisie.

Zapomnij też o używkach (kawie, papierosach, alkoholu) i o produktach wysoko przetworzonych, czyli daniach typu fast food. Zawierają one tyle soli i tłuszczów, że powinno się ich unikać. W diecie DASH zakazane są również słodycze. Odstaw produkty takie jak śmietana czy majonez – jest w nich zbyt dużo nasyconych kwasów tłuszczowych.

Postaraj się spożywać pięć posiłków w ciągu dnia. Dania obiadowe duś lub piecz, ewentualnie gotuj na parze. Zdecydowanie unikaj smażonych potraw. Takie są najważniejsze zalecenia diety DASH.

Efekty stosowania diety DASH

Do efektów stosowania tej diety należy zaliczyć wspomniane już obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego w przeciągu zaledwie dwóch, trzech tygodni od rozpoczęcia stosowania diety. Kolejną korzyścią jest obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL przy jednoczesnym wzroście parametrów „dobrego” cholesterolu HDL. Ważna jest również utrata zbędnych kilogramów.

Diabetolodzy polecają ten sposób żywienia osobom chorym na cukrzycę, ponieważ pomaga on w regulacji gospodarki insulinowej organizmu. Można też stwierdzić, że ten program żywieniowy pełni ważną rolę w profilaktyce nowotworów złośliwych i osteoporozy. Oznacza to, że jest on alternatywą na tzw. szybkie życie, czyli pośpiech i stres – przyczynę wielu chorób cywilizacyjnych.

Osoby, które wybierają dietę DASH, cieszą się też lepszą kondycją oraz samopoczuciem psychicznym, co w czasach wzrostu zachorowań na depresję jest niezwykle ważne i cenne. Pamiętaj, że zanim zmienisz swój sposób odżywiania, powinieneś skonsultować się z lekarzem rodzinnym (zwłaszcza wtedy, gdy przyjmujesz leki).

Udostępnij: