Dieta w zależności od grupy krwi – wiarygodna czy nie?

Udostępnij:
dieta w zależności od grupy krwi

Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi – radzą niektórzy specjaliści promujący zdrowe odżywianie. Czy dieta zgodna z grupą krwi to mit? A może warto przyjrzeć się, na czym polega komponowanie takiego jadłospisu? Jeśli chcesz sprawdzić jak wygląda dieta w zależności od grupy krwi – przeczytaj artykuł i dowiedz się, co powinieneś jeść, a czego unikać.

Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Na czym to polega?

Dieta dopasowana do grup krwi polega na jedzeniu ściśle określonych grup produktów, które są przez Twój organizm najlepiej przyswajalne i najłatwiej trawione. Z kolei pokarmy, które są ciężkostrawne dla żołądka powinieneś całkiem wyłączyć  z codziennego jadłospisu.

Dobre pokarmy są szybko trawione przez Twój organizm i „podkręcają” jego metabolizm. Źle dobrane – powodują alergie, kłopoty z trawieniem, mogą też wywoływać ból głowy i ogólne zmęczenie organizmu. Poprawnie zbudowana dieta w zależności od grupy krwi powinna dostarczać Ci wszystkich składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania, soli mineralnych oraz witamin.

Czy dieta w zależności od grupy krwi jest zdrowa?

Samodzielna modyfikacja diety, a zwłaszcza wprowadzanie rygorystycznych zmian, może negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Skonsultuj się więc z lekarzem lub dietetykiem, którzy najpierw zlecą szczegółowe badania krwi, i na ich podstawie doradzą, co powinieneś jeść, a co ograniczyć, by poprawić swoje samopoczucie.

Dieta w zależności od grupy krwi jest dietą kontrowersyjną, co do której opinie są podzielone. Z jednej strony bowiem polega na dostarczaniu organizmowi tych produktów, które są łatwo przyswajalne, ale z drugiej, poprzez radykalne ograniczenie niektórych składników, może doprowadzić do poważnych niedoborów, np. wapnia czy żelaza.

Dieta dla grupy krwi 0

Osoby z grupą krwi 0 mają na ogół bardzo silny organizm i rozbudowany system odpornościowy. By zachować go w dobrej kondycji, intensywnie ćwicz i przyjmuj jak najwięcej białka zwierzęcego – sięgaj więc po mięso. Ważne jednak, by było ono chude i pozbawione konserwantów.

Zainteresuj się ekologicznymi hodowlami drobiu i ryb. Do diety włącz też koniecznie produkty zawierające jod, bo osoby z grupą krwi „0” miewają kłopoty z tarczycą. Szkodliwy dla osób z grupą krwi zero jest nabiał i wszelkie produkty mleczne, ale ich spożycie trzeba ograniczać z rozsądkiem. Zawierają bowiem wapń, bardzo ważny m.in. u kobiet zmagających się z osteoporozą.

Co jeść? Co ograniczać? Czego nie jeść?
  • chude mięso drobione i czerwone,
  • ryby i owoce morza,
  • warzywa: szpinak, brokuły, kapusta włoska, papryka czerwona,
  • sól jodowana,
  • banany.
  • jogurty, mleko, sery
  • ziemniaki,
  • kalafior.

Dieta dla grupy krwi AB

Osoby z grupą krwi AB również posiadają mocny układ odpornościowy, który chroni je przed infekcjami bakteryjnymi i chorobami autoimmunologicznymi. Słabym punktem tych osób jest jednak układ krążenia. By zachować zdrowe serce, unikaj wołowiny i wieprzowiny.

Czerwonego mięsa nie powinieneś całkiem wykluczać, jeśli masz anemię. Wołowina i wieprzowina zawierają bowiem niezbędne dla nich żelazo.

Co jeść? Czego nie jeść?
  • owoce morza, ryby, nabiał,
  • zielone warzywa.
  • czerwone mięso,
  • pszenica,
  • kukurydza.

Dieta dla grupy krwi A

Jeśli masz tę grupę, zastanów się nad wyeliminowaniem z diety mięsa, ponieważ Twój organizm najlepiej przyswaja produkty pochodzenia roślinnego. Podstawą Twojego jadłospisu powinny być więc świeże warzywa i owoce.

Co jeść? Czego nie jeść?
  • warzywa,
  • owoce przyspieszające metabolizm, np. śliwki i ananasy,
  • oliwa z oliwek,
  • produkty sojowe,
  • złożone węglowodany (produkty zbożowe, np. ryż czarny pełnoziarnisty Bio Planet).
  • mięso,
  • ryby,
  • nabiał,
  • owoce morza,
  • papryka,
  • napoje gazowane

Dieta dla grupy krwi B

Infekcje wirusowe, cukrzyca i choroby serca to dolegliwości, z którymi możesz zmagać się, jeśli masz grupę krwi B. Dlatego Twój jadłospis powinien być bogaty w nabiał i białko pochodzenia zwierzęcego. Ponadto to właśnie dieta dopasowana do grupy krwi B wydaje się najbardziej korzystna i zrównoważona.

Co jeść? Czego nie jeść?
  • mięso (głównie drobiowe) oraz ryby i owoce morza,
  • jaja,
  • nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu,
  • zielone warzywa,
  • produkty zbożowe (z wyjątkiem pszenicy),
  • quinoa , np. trójkolorowa Bio Planet,
  • białe nasiona chia (obniża indeks glikemiczny i zapobiega cukrzycy).
  • pszenica,
  • gryka,
  • pomidory,
  • rośliny strączkowe.

Dieta w zależności od grupy krwi – niech zwycięży rozsądek

Dieta zgodna z grupą krwi wydaje Ci się atrakcyjna?  Najpierw zrób szczegółowe badania krwi i sprawdź, czy jesteś w pełni zdrowy. Jeśli okaże się, że masz niedobory żelaza, wapnia, potasu czy też innych składników, dieta w zależności od grupy krwi może Ci zaszkodzić, zamiast pomóc. Nie dokonuj radykalnych zmian na własną rękę. Przy takiej modyfikacji nawyków żywieniowych zawsze powinien pomagać Ci profesjonalista – lekarz lub dietetyk.

Udostępnij: