Jak diety odchudzające wpływają na serce?

Udostępnij:
jak-diety-odchudzajace-wplywaja-na-serce

Każdy, kto choć raz próbował schudnąć, na pewno spotkał się w wieloma mitami i sprzecznymi opiniami na temat popularnych diet. Jedno jest pewne: zachowanie prawidłowej wagi ma ogromny wpływ na zdrowie Twojego serca i układu krążenia, a więc i na cały organizm. Co musisz wiedzieć, nim zaczniesz się odchudzać?

Czy woda jest sprzymierzeńcem odchudzania?

Niektórzy ludzie chcą ułatwić sobie proces zrzucania zbędnych kilogramów i wypijają szklankę wody przed każdym posiłkiem – po to, aby oszukać układ pokarmowy i osłabić uczucie głodu, a w konsekwencji zjeść mniej. Takie działanie jest słuszne, zwłaszcza jeśli dotyczy to zimnego napoju. Można wywnioskować, że wypełnia on żołądek, dzięki czemu organizm nie domaga się aż takiej ilości jedzenia.

Kolejna sprawa to „podgrzanie” chłodnej wody – ciało ludzkie wytwarza energię – a co za tym idzie, spala większą liczbę kalorii. Ciepłe napoje nie mają takiego wpływu – można jedynie na chwilę oszukać nimi głód.

No i najważniejsze: aby Twój organizm mógł aktywnie spalać zbędne kilogramy, musisz pamiętać o regularnym nawadnianiu. Ile dziennie pić wody? „Zdrowa” ilość wody to minimum 8 szklanek w ciągu dnia.

Szczupły, ale czy na pewno ze zdrowym sercem?

Choć może wydać się to dziwne, szczupły wygląd nie zawsze oznacza pełnię zdrowia (zwłaszcza, gdy taki człowiek doświadczył zawału serca lub udaru). Aby mieć pewność, że Twoje serce i układ krążenia funkcjonują prawidłowo, powinieneś regularnie mierzyć ciśnienie, raz w roku zrobić badania krwi, a także sprawdzać poziom cholesterolu HDL oraz LDL. I nie ma znaczenia, że jesteś szczupły i w świetnej formie.

Niektórzy ludzie mają szybszą przemianę materii i wydaje im się, że mogą „bezkarnie” spożywać duże ilości słodyczy, jedzenia typu fast food, tłuszczy zwierzęcych oraz potraw mącznych.

Bywa też odwrotnie – osoby o niewielkiej nadwadze cieszą się dobrym zdrowiem i mimo kilku nadprogramowych kilogramów chętnie podejmują aktywności fizyczne. Wówczas ich serce i układ krążenie zachowuje swoje funkcje na długie lata. Pamiętaj jednak, że znaczna nadwaga, a zwłaszcza otyłość nigdy nie jest sytuacją sprzyjającą zachowaniu zdrowia serca.

Czy liczba posiłków ma znaczenie?

Zjadasz pięć posiłków w ciągu dnia? Jedzenie częste, w niewielkich ilościach i o określonej porze rzeczywiście przynosi efekt w postaci utraty wagi. Brak śniadania powoduje natomiast, że Twój głód narasta, a Ty wieczorem „nadrabiasz” niedobór kalorii i pałaszujesz wszystko, co masz w lodówce.

Kiedy zjadasz posiłki o określonych porach, chronisz się przed napadami „wilczego apetytu”. Mniejsze porcje łatwiej się trawi – organizm nie odkłada rezerw tłuszczu „na później”. Pamiętaj, że nieregularne jedzenie powoduje otyłość.

Złudzenie produktów „fit” i „slim”

Nie każdy produkt opisany w ten sposób faktycznie nadaje się dla osób będących na diecie. Aby się o tym przekonać, dokładnie przeczytaj skład na etykiecie danego towaru. Jeśli widzisz tam „syrop glukozowo-fruktozowy” lub „cukier trzcinowy”, wybierz coś innego. Pod etykietą z napisem „light” i „fit” często kryją się produkty, które może i mają mniej tłuszczu, ale zawierają np. niezdrowe cukry lub sztuczne substancje słodzące.

Czy mężczyźni chudną szybciej?

Tak, zdecydowanie. Wiąże się to z ich masą mięśniową, zazwyczaj nieco bardziej rozbudowaną niż u płci przeciwnej. Choć problemem panów często jest tzw. otyłość brzuszna i figura typu jabłko (z wystającym brzuchem), znacznie łatwiej zrzucić się zbędne kilogramy z tych partii ciała niż np. z ud, łydek czy bioder.  To właśnie w tych miejscach często odkłada się tłuszczyk u pań. Istnieje też druga strona medalu – osoby z otyłością brzuszną są bardziej narażone na choroby serca niż ludzie posiadający figurę gruszki.

Dieta czy zdrowy styl życia?

Niezależnie od tego, jaką formę odchudzania wybierzesz – pamiętaj, że jeśli powrócisz do dawnych nawyków żywieniowych, Twoja ciężka praca z pewnością pójdzie na marne. Zdrowy styl życia to konsekwentnie stosowane nawyki, a nie metody, które wykorzystujemy tylko „okazyjnie” – w okresie odchudzania. To całkowita zmiana myślenia o posiłkach, kaloriach i dobrej formie.

Każdego dnia pracujesz na swoje zdrowie i możesz osiągnąć naprawdę wiele (np. pozbyć się niektórych dolegliwości). Zdrowy styl życia i właściwa dieta to niezbędny element profilaktyki chorób serca i układu krążenia.

Udostępnij: