Jak podwyższyć dobry cholesterol? O diecie zdrowej dla serca

Udostępnij:
jak-podwyzszyc-dobry-cholesterol-o-diecie-zdrowej-dla-serca

Na pewno słyszałeś, że nadmiar cholesterolu prowadzi do miażdżycy i towarzyszy otyłości. A czy wiesz, że wyróżniamy dwa rodzaje cholesterolu? Za negatywne skutki dla zdrowia odpowiada tzw. cholesterol LDL. Korzystny dla organizmu jest natomiast cholesterol HDL. Jaka jest różnica między nimi i co jeść, by podwyższyć ten dobry cholesterol?

Zły i dobry cholesterol – czym się różnią?

Cholesterol jest bardzo ważną substancją zapewniającą organizmowi prawidłowe funkcjonowanie. Jego rola to m.in. wspomaganie produkcji niektórych hormonów czy syntetyzowanie słonecznej witaminy D3.

Można jednak próbować pozbyć się lub maksymalnie zmniejszyć poziom złego cholesterolu na rzecz dobrego. Czym się różnią? Najprościej rzecz ujmując – cholesterol składa się z lipoprotein. Zły cholesterol (LDL) zawiera lipoproteiny o małej gęstości. Odpowiadają one za transport cholesterolu z wątroby do wszystkich komórek ciała. Na skutek tego cholesterol odkłada się w naczyniach krwionośnych w postaci blaszek miażdżycowych i prowadzi np. do choroby wieńcowej.

Dobry cholesterol (HDL) to z kolei lipoproteiny o wyższej gęstości. Są one odpowiedzialne za oczyszczanie tętnic ze złego cholesterolu i doprowadzanie go do wątroby, gdzie jest poddawany procesom metabolicznym i usuwany z organizmu.

Jak podwyższyć dobry cholesterol HDL?

Wniosek jest prosty: im więcej cholesterolu LDL, tym większe ryzyko miażdżycy i zawału serca. By tego uniknąć, powinieneś dostarczać organizmowi więcej cholesterolu HDL. Są dwa najprostsze sposoby, by zaprzyjaźnić się z dobrym cholesterolem:

  • suplementy diety i preparaty farmakologiczne podwyższające poziom dobrego cholesterolu,
  • odpowiednio zbilansowana dieta, oparta na produktach bogatych w dobry cholesterol.

Nie tylko prawidłowa dieta jest sprzymierzeńcem w walce ze złym cholesterolem. Warto pamiętać o dobroczynnym wpływie aktywności fizycznej na organizm. Zalety ruchu to m.in. walka z nadwagą i spalanie szkodliwego tłuszczu oraz przyspieszenie metabolizmu i poprawienie kondycji serca (bardzo ważne w profilaktyce miażdżycowej i chorób wieńcowych).

Preparaty z dobrym cholesterolem

Wizyta w aptece i zakup odpowiednich preparatów to najlepsza droga do tego, by w krótkim czasie i efektywnie podwyższyć poziom dobrego cholesterolu. Do takich suplementów należą m.in. Omega-3, Gold Omega 3 Plus w kapsułkach czy Sterolea w tabletkach. Możesz pytać również farmaceutę o herbaty ziołowe, które poprawiają pracę serca.

Dobry cholesterol. Co jeść, by mieć go więcej?

Stosując dietę na serce efekty zauważysz dopiero po pewnym czasie, ale to konieczne, aby w dłuższej perspektywie poprawić wyniki i uchronić się przed zachorowaniem na miażdżycę. Zrezygnuj z czerwonego mięsa, podrobów, margaryny, smalcu, przetworzonych mięs, takich jak wędlina, boczek czy pasztet. Unikaj sera żółtego, mleka pełnotłustego, śmietany i jaj. Nie będą Ci służyły także słodycze, a zwłaszcza ciasta tortowe i francuskie oraz pączki.

Dobry cholesterol zawierają natomiast: ryby i owoce morza, orzechy oraz tłuszcze roślinne. Najlepsza jest oliwa z oliwek. Do tego, zamiast czarnej herbaty, lepiej pić zieloną. Jest ona bogata w wolne rodniki skutecznie walczące z blaszkami miażdżycowymi.

Podstawą właściwej diety powinny być świeże warzywa i owoce zawierające błonnik. Działa on jak „szczotka”, która dosłownie wymiata z jelit złogi cholesterolowe. Pamiętaj jednak, by pić przy tym dużo wody. W przeciwnym wypadku błonnik w jelitach pęcznieje, powodując nieprzyjemne zaparcia i wzdęcia.

Udostępnij: