Joga – na serce i dobre samopoczucie!

Udostępnij:
joga-na-serce-i-dobre-samopoczucie

Joga to aktywność, która pozytywnie wpływa zarówno na ciało, jak i umysł. Dzięki ćwiczeniom masz nie tylko lepsze samopoczucie – joga likwiduje bóle pleców, stawów, wzmacnia mięśnie i reguluje pracę układu hormonalnego. Najnowsze badania pokazują, że joga ma także korzystny wpływ na serce i pracę układu krwionośnego.

 Joga na serce – dobroczynny wpływ asan

Joga wielu osobom kojarzy się z mało absorbującą i niezbyt męczącą aktywnością. To mit – wiele pozycji jogi wymaga dużego wysiłku i zaangażowania mięśni, podobnie jak trening cardio. W ciągu godziny na macie można spalić aż 300 kcal! Regularna praktyka bardzo dobrze wpływa na regulację ciśnienia krwi – lepsze ukrwienie i dotlenienie organizmu poprzez wykonywanie asan (pozycji jogi) pozwala obniżyć ciśnienie. Joga, podobnie jak marsz, bieganie czy jazda na rowerze, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu czy miażdżycy.

Amerykańscy naukowcy w swoich badaniach dowiedli też, że pacjenci cierpiący na arytmię zdecydowanie polepszyli jakość swojego życia dzięki regularnej praktyce jogi. W grupie badanych spadła liczba napadów palpitacji serca. Pacjenci stwierdzili też, że ćwiczenia zapewniają im lepsze samopoczucie. Dzieje się tak dlatego, że osoby z arytmią cierpią z powodu stresu i niepokoju, a joga działa niezwykle kojąco w okresie pobudzenia nerwowego.

Dobre samopoczucie z jogą

Joga to aktywność, która pomoże każdej, nawet najbardziej zdenerwowanej osobie, odnaleźć wewnętrzny spokój i równowagę. Wykonywanie asan zapewni Ci odprężenie i wyreguluje pracę układu hormonalnego — dzięki czemu pomoże Ci się uspokoić oraz wyciszyć. To świetna aktywność, jeżeli masz problemy z nerwicą, lękami czy stanami depresyjnymi. Relaks odczuwany w trakcie jogi oraz po skończonych ćwiczeniach zwalcza bezsenność oraz redukuje ryzyko występowania problemów zdrowotnych spowodowanych stresem.

Jak ćwiczyć jogę?

Jeżeli chcesz zacząć praktykę jogi, znajdź w swojej okolicy klub fitness albo szkołę jogi, która oferuje takie zajęcia. Wybierz kurs dla osób początkujących lub zajęcia bez określonego poziomu – są one odpowiednie także dla tych, którzy dopiero zaczynających przygodę z asanami. Nie musisz brać ze sobą maty – na ogół wszelkie akcesoria do ćwiczeń zapewniają szkoły.

Do ćwiczenia najlepsze będą luźne, swobodne ubrania – legginsy, krótkie spodenki i wygodna koszulka. Jogę ćwiczy się na bosaka, ale do niektórych pozycji (savasana) mogą przydać się także skarpetki oraz bluza – pozycja ta wymaga kilkunastominutowego leżenia w bezruchu, a cieplejsza odzież zapewnia komfort przy relaksacji.

Joga dla początkujących w domu

Jogę możesz ćwiczyć nie tylko w szkole, ale także w domu. Joga w domu może przynieść takie same efekty, jak joga ćwiczona na zajęciach – wystarczy tylko odpowiednio dobrze się do tego przygotować. Po pierwsze, zainwestuj w specjalną matę do jogi – kupisz ją w sklepie sportowym już za ok. 30 złotych. Rozłóż ją w miejscu, w którym będziesz mieć wolną przestrzeń co najmniej na szerokość rąk.

Aby zapoznać się z pozycjami jogi i ćwiczeniami, możesz przeglądać strony, blogi czy książki, ale najwygodniejszym sposobem będzie włączenie filmu instruktażowego. Pamiętaj, aby wszystkie pozycje robić dokładnie, z instrukcją. W trakcie ćwiczeń nie pij, a ostatni posiłek zjedz przynajmniej godzinę przed praktyką.

Udostępnij: