Kwas foliowy a choroby serca – dlaczego działa i jak go stosować?

Udostępnij:
kwas-foliowy-a-choroby-serca-dlaczego-dziala-i-jak-go-stosowac

Kwas foliowy znany jest ze swoich dobroczynnych właściwości zwłaszcza w okresie ciąży. Suplementacja chroni płód przed wadami układu nerwowego. To jednak nie jedyne jego zadanie – przyjmując kwas foliowy ograniczasz ryzyko chorób serca. Jak wpływa kwas foliowy na serce? Dowiedz się, jak stworzyć dietę, która będzie zawierać jego optymalne ilości.

Kwas foliowy? Tylko w pożywieniu i suplementach

Kwas foliowy to witamina z grupy B, określana też jako witamina B9. To substancja, której Twój organizm nie wytwarza samodzielnie, musi być więc dostarczana z pożywieniem lub w postaci suplementów diety.

Niestety kwas foliowy to bardzo delikatna witamina, którą łatwo zniszczyć podczas obróbki. Szacuje się, że podczas gotowania  zawartość kwasu foliowego (folianów) spada nawet o 90%. Witamina B9 dodatkowo bardzo szybko się utlenia, dlatego potrawy z jej dużą zawartością nie powinny być przechowywane zbyt długo.

Kiedy brakuje kwasu foliowego?

Jest kilka prozaicznych przyczyn, które mogą doprowadzić do niedoboru kwasu foliowego w organizmie. Należą do nich: nieprawidłowa, uboga w foliany dieta, palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu, niektóre choroby oraz przyjmowanie leków ograniczających przyswajanie kwasu foliowego.

Kwas foliowy na serce. Zalety witaminy B9

Witamina B9 ma dobroczynny wpływ na wiele układów w organizmie człowieka. Jak jednak działa kwas foliowy na serce? Przede wszystkim  reguluje poziom homocysteiny w organizmie, przez co zapobiega chorobie niedokrwiennej. To ona uszkadza naczynia krwionośne, w których później odkłada się zły cholesterol prowadząc do zawału serca, udaru mózgu, wylewu i zatorowości. Tego czy stosować kwas foliowy na serce, dowiesz się z badań laboratoryjnych, które określą poziom homocysteiny w Twoim organizmie. Skierowanie otrzymasz u lekarza pierwszego kontaktu lub kardiologa.

Kwas foliowy a choroby serca – kiedy jesteś w grupie ryzyka?

Ryzyko zachorowania na serce rośnie wraz z wiekiem. Pamiętaj, że zawał może dotknąć każdego, niezależnie od płci, zwłaszcza po 40 roku życia. Ryzyko zachorowania zwiększa:

Przyjmuj kwas foliowy, a choroby serca będą Ci obce. Ma on też inne korzyści dla Twojego organizmu.

Dlaczego warto przyjmować kwas foliowy?

Witamina B9 wpływa pozytywnie nie tylko na serce ograniczając ryzyko zawału czy choroby niedokrwiennej. Jej suplementowanie podczas ciąży chroni rozwijające się dziecko przed wadami układu nerwowego. Kwas foliowy usprawnia też funkcjonowanie jelit, żołądka i wątroby i pomaga w walce ze stresem – badania MRC Neuropsychiatric Research Laboratory w Surrey (Wielka Brytania) wykazały, że osoby z niższym poziomem folianów częściej popadały w przygnębienie, a nawet depresję.

Dieta na serce bogata w kwas foliowy

Jak już wiesz, organizm sam nie wytwarza witaminy B9 i trzeba mu w tym pomóc. Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  • komponując dietę bogatą w kwas foliowy,
  • sięgając po suplementy diety zawierające kwas foliowy.

W jakich produktach znajdziesz kwas foliowy? Przede wszystkim w świeżych warzywach i owocach. Jedz jak najwięcej kiełków pszenicy, szpinaku, szparagów, pomarańczy i fasoli. Nie poddawaj ich jednak wysokim temperaturom – gotowanie powinno trwać krótko (szpinak możesz tylko zblanszować). Foliany zawarte są też w żółtkach jaj, ryżu, soi i soczewicy.

Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie suplementów, kwas foliowy dostarczaj razem z witaminami B6 i B12, które dodatkowo wspomagają profilaktykę chorób serca.

Udostępnij: