Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli profilaktyka chorób serca

Udostępnij:
Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli profilaktyka chorób serca

Stara, łacińska sentencja nie traci na aktualności. Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć – dzięki wprowadzaniu w życie tej zasady oszczędzasz sobie wielu cierpień. Stosowanie się do niej pomaga szczególnie, gdy Twoim zadaniem staje się profilaktyka chorób serca. Dowiedz się, co zrobić, aby uniknąć schorzeń układu krążenia. Jak nie zostać „sercowcem”?

Profilaktyka na talerzu

„Kto nie wyda na kucharza, ten wyda na lekarza” – głosi znane przysłowie ludowe. Faktycznie – to, czym się żywisz w dużym stopniu wpływa na stan Twojego organizmu. Dotyczy to również układu krążenia.

Chcesz zadbać o swoje serce? Zmień nawyki żywieniowe. Dieta dla serca obfituje w zielone jarzyny, które dodają energii, oczyszczają krew i wzmacniają serce.

Zależy Ci na zdrowym sercu? Zacznij od zjedzenia raz dziennie sałatki, np. z pomidorami, które są bogate w zbawienny dla serca potas. Pamiętaj przy tym, by nie łączyć ich z ogórkami, gdyż enzym zawarty w tych drugich, czyli askorbinaza, niszczy witaminę C (kwas askorbinowy) z pomidorów. Pij też sok wyciskany ze świeżych owoców.

Twoje serce nie lubi nadmiaru cukru, soli i tłuszczów zwierzęcych, dlatego słodycze i posiłki typu fast food powinny stać się dla Ciebie czymś odświętnym. Warto też zmniejszyć spożycie tłustych i smażonych potraw na rzecz tych gotowanych, np. na parze.

Uzupełnieniem diety wspierającej serce są za to zioła, takie jak np. owoc głogu lub serdecznik.

Od serca dla serca – profilaktyki ciąg dalszy

Profilaktyka chorób serca nie sprowadza się wyłącznie do diety i ziół. Jej częścią powinno być też regularne mierzenie ciśnienia. Wystarczy tylko nabyć niewielki, poręczny i łatwy w obsłudze domowy ciśnieniomierz, który po kilku minutach wskazuje nie tylko parametry skurczowe i rozkurczowe, ale również puls. Dzięki niemu po kilku dniach pomiarów ciśnienia możesz stwierdzić, czy wszystko jest w porządku, czy lepiej udać się do lekarza. Parametry w przedziale od 120/80 mm/Hg do 135/85 mm/Hg oznaczają, że Twoje ciśnienie mieści się w granicach normy.

Warto dodatkowo od czasu do czasu upewnić się, czy masz prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

Kolejny krok w drodze do zdrowego serca może być szczególnie trudny do wykonania. Chodzi o rezygnację z używek. Napoje energetyczne, kawa, papierosy, a nawet słodycze bez wątpienia szkodzą również sercu, dlatego lepiej usunąć je ze swojego życia lub przynajmniej ograniczyć ich obecność. Jeśli będziesz od nich stronił, z pewnością odczujesz różnicę!

Stres, aktywność fizyczna i Twoje serce

Większość chorób układu krążenia zaczyna się tak naprawdę od stresu. Zastanów się, co najbardziej Cię denerwuje i męczy oraz czy i jak możesz to zmienić. Pomyśl, w jaki sposób najlepiej rozładować negatywne emocje, takie jak złość czy gniew.

Świetnym sposobem na zapobieganie chorobom serca jest codzienna aktywność fizyczna.  Warto zacząć od spacerów, pływania, jazdy na rowerze, truchtu czy badmintona. Rodzaj ćwiczeń zależy od Twoich upodobań. Najważniejsze, abyś wykonywał je regularnie i stosownie do swoich możliwości fizycznych.  

Jeśli bardziej od sportu lubisz muzykę, wybierz taniec i śpiew lub grę na instrumentach, która pozwala rozładować napięcie i zmniejszyć stres do minimum.

Wszystkie te aktywności wpływają zbawiennie na kondycję nie tylko Twojego serca. Jeśli podejmiesz odpowiednie działania, choroby układu sercowo-naczyniowego nie staną się Twoim problemem.

Udostępnij: