Likopen – naturalny strażnik Twojego serca

Udostępnij:
serce i stetoskop - likopen na serce

Natura dała Ci dużo środków, którymi możesz wspomagać swoje zdrowie. Pewnie kojarzysz te najpopularniejsze – witaminę C w czarnej porzeczce albo witaminę A w marchwi. A likopen w pomidorach? Dowiedz się więcej o tym naturalnym wsparciu dla Twojego serca.

Likopen – co to jest?

Produkty spożywcze zwykle zawierają różnego rodzaju barwniki, nadające im ładny, apetyczny wygląd. Wbrew pozorom, nie wszystkie z nich są barwnikami sztucznymi. Wśród nich wyróżnia się likopen – naturalny czerwony barwnik o właściwościach antyoksydacyjnych, podobny do znanego wszystkim beta-karotenu. Ten przeciwutleniacz, jak wynika z licznych badań naukowych, ma zbawienny wpływ na kondycję Twojego serca.

Likopen występuje naturalnie w pomidorach, melonach, granatach, owocach dzikiej róży, czerwonych grejpfrutach i arbuzach. Wykorzystywany jest też w przemyśle spożywczym do nadania koloru napojom gazowanym, zupom czy jogurtom. W przemyśle oznacza się go symbolem E160D. Nie przerażaj się więc tego typu oznaczeniem – jest to naturalna substancja o działaniu przeciwnowotworowym, przeciwmiażdżycowym i zapobiegającym starzeniu się skóry.

Co sprawia, że ilość likopenu w organizmie się zmniejsza?

Bez wątpienia substancją, która ma wpływ na ilość likopenu w organizmie jest tytoń. Szacuje się, że u palaczy ilość tego składnika jest średnio
o 1/5 mniejsza niż u osób niepalących. Jeśli palisz papierosy, zrezygnuj z nich dla dobra Twojego serca.

Likopen – naturalny czy przetworzony?

Badania wykazały, że ten czerwony barwnik zapobiega nie tylko chorobom serca i układu krążenia, ale również nowotworom. Niestety, organizm ludzki nie potrafi produkować go samodzielnie – najłatwiej dostarczyć go w pożywieniu. Okazuje się, że jest to wspaniały suplement diety. Co ciekawe, produkty przetworzone, które zawierają pomidory, mają większe dawki tej substancji niż surowe owoce. Likopen z przetworzonych produktów jest też lepiej przyswajalny. Jak to możliwe? Oliwa z oliwek i tłuszcz kokosowy zwiększają przyswajalność tego składnika. Natomiast podgrzewanie dań zwiększa dawki tego zdrowego barwnika i antyoksydantu.

Jeśli jesteś miłośnikiem sosów pomidorowych, zup, keczupu, soków, przecieru pomidorowego oraz podobnych wyrobów z pewnością ucieszy Cię ta wiadomość. Jeśli jednak wolisz surowe pomidory pamiętaj, by wybierać te dojrzewające w słońcu – są znacznie bogatsze w cenne składniki i witaminy niż owoce rosnące w szklarniach.

Likopen – alternatywa na wolne rodniki

Gdy zajdzie taka potrzeba, lekarz w ramach leczenia chorób układu krążenia może przepisać właśnie likopen. Tabletki pozwolą skutecznie uzupełnić niedobory tego antyoksydantu w Twoim organizmie.

Osoby z wysokim poziomem tego przeciwutleniacza w organizmie rzadziej zapadają na choroby cywilizacyjne, w szczególności na nowotwory prostaty i szyjki macicy. Substancja ta powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, dzięki czemu wśród osób narażonych na zakrzepicę, zbawienny będzie właśnie likopen. Właściwości tej substancji pokochają też wszystkie kobiety dbające jednocześnie o zdrowie i młody wygląd. Opóźnia on procesy starzenia się skóry, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko wystąpienia groźnego czerniaka –złośliwego nowotworu skóry. Dlatego warto regularnie spożywać pomidory oraz ich przetwory. Dodatkowo, podobnie jak beta–karoten, likopen wspiera Twój wzrok i zmniejsza zachorowania, np. na zwyrodnienie plamki żółtej.

Profilaktyka zdrowia jest niezwykle ważna, dlatego już dziś zacznij zwracać uwagę na ilość likopenu w Twojej diecie.

Udostępnij: