Magnez na serce – czy faktycznie pomaga? Jaki suplement wybrać?

Udostępnij:

Chcesz, by Twoje serce biło jak dzwon? Pamiętaj, że jego pracę wspiera magnez. Organizm sam domaga się tego ważnego pierwiastka. Wraz z jego niedoborem pojawia się uczucie kołatania w klatce piersiowej i zaburzenia rytmu. Jaki magnez na serce wybrać i jaka jest jego rola?

Brak magnezu a serce – jakie są możliwe przyczyny niedoboru?

Wszystkie witaminy, mikroelementy i pierwiastki, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka możesz znaleźć w pożywieniu. Również w przypadku magnezu najważniejsza jest odpowiednia dieta. Nieprawidłowości w menu mogą prowadzić do przewlekłego niedoboru tego pierwiastka. Produkty, które przyspieszają wypłukiwanie magnezu to kawa, słodzone napoje gazowane i alkohol. Niedobór magnezu odczujesz również podczas zbyt restrykcyjnego odchudzania.

Może być on też spowodowany niezdolnością jego wchłaniania przez organizm.

Jak działa magnez na serce? 5 najważniejszych zadań magnezu

Rola magnezu w prawidłowej pracy serca i całego układu krążenia jest bardzo ważna. Bez niego szybko odczujesz skutki uboczne w postaci większego zmęczenia i stresu. Jak wpływa magnez na serce?

  • Zapobiega zaburzeniom rytmu i likwiduje uczucie kołatania

To dzięki temu, że reguluje pobudliwość nerwowo-mięśniową. Przy odpowiedniej ilości magnezu serce jest spokojne, bije w jednostajnym rytmie i nie przyspiesza.

  • Przeciwdziała chorobie niedokrwiennej

Magnez wykazuje działanie przeciwskurczowe na naczynia krwionośne. Dzięki temu serce ma tyle tlenu, ile potrzebuje, a więc ryzyko zawału maleje.

  • Obniża ryzyko zawału oraz udaru mózgu

Magnez wykazuje korzystny wpływ na płytki krwi, dzięki czemu poprawia się krzepliwość krwi. Pierwiastek ten obniża też stężenie złych tłuszczów, nie grozi Ci więc miażdżyca.

  • Chroni przed skutkami stresu

Pierwiastek reguluje i wspiera pracę hormonów związanych ze stresem, czyli adrenaliny i kortyzolu. Likwiduje też stany zapalne w organizmie.

  • Zmniejsza ryzyko nadciśnienia

Odpowiedni poziom magnezu w organizmie zabezpiecza przed nadciśnieniem. Brak tego pierwiastka wywołuje nieprawidłowe skurcze tętnic.

Kiedy brakuje magnezu?

Istnieje wiele objawów niedoboru magnezu. Przede wszystkim dokuczać Ci może serce i układ krążenia. Możesz borykać się z przewlekłym zmęczeniem, mimowolnymi skurczami mięśni, nadmiernym rozdrażnieniem, zaburzeniami rytmu serca i uczuciem jego kołatania oraz bezsennością. Istnieją też inne, nieoczywiste objawy, na które warto zwrócić uwagę, w tym:

  • kłopoty z pamięcią,
  • nudności,
  • apatia,
  • halucynacje,
  • napady astmy.

Jak uzupełnić magnez?

Kluczowe będą zmiany w nawykach żywieniowych. Jeśli pijesz popularne napoje gazowane i te zawierające kofeinę oraz kawę – ogranicz je lub całkowicie zrezygnuj. Kofeina i kwas fosforowy bardzo szybko wypłukują z organizmu magnez. Podobnie działa alkohol.

Co jeść, by go uzupełnić? Przede wszystkim zielone warzywa, takie jak szpinak, botwina czy brukselka oraz strączki: fasolę i zielony groszek. Magnez zawierają też pomidory, brokuły, kalafiory i ogórki. Do tego orzechy i nasiona: nerkowce, migdały, pestki dyni i słonecznika. Z owoców sięgaj po truskawki, arbuza i maliny. Magnez na serce obecny jest też w produktach zbożowych. Najwięcej jest go w owsie, życie i brązowym ryżu.

Nie zapominaj, że magnez znajdziesz również w wodzie mineralnej! Pij jej dużo.

Jaki magnez na serce wybrać?

Dieta to jedno, suplementacja to drugie. Szybkie uzupełnienie magnezu przyda się, zwłaszcza jeśli prowadzisz stresujący tryb życia. Warto sięgnąć po sprawdzone preparaty z magnezem, np. MagneB6 Max czy Doppelherz Aktiv Magnez retard. Często zawierają one również inne witaminy i substancje korzystne dla zdrowia, jak witamina B6 czy potas.

Udostępnij: