Objawy niedoboru żelaza – jak rozpoznać u siebie anemię?

Udostępnij:

Niedobór żelaza na początku daje sygnały typowe dla przewlekłego zmęczenia, a z czasem może doprowadzić do anemii. Jakie są objawy niedoboru żelaza i w jaki sposób uzupełnić ten ważny pierwiastek? Jak możesz walczyć z anemią?

Żelazo – do czego jest potrzebne?

Żelazo to jeden z najważniejszych pierwiastków w Twoim organizmie. Pełni istotną rolę w procesie oddychania komórkowego – wraz z krwinkami czerwonymi i zawartą w nich hemoglobiną transportuje tlen. Niedobór żelaza powoduje, że oddychanie komórkowe odpowiadające za wytwarzanie energii znacznie spowolni, przez co organizm będzie niedotleniony. Żelazo pobudza również szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek.

Zapotrzebowanie na żelazo

Wszystko zależy od wieku, płci oraz tego, w jakiej kondycji jest Twój organizm. Dorosły mężczyzna powinien przyjąć każdego dnia 10 mg żelaza. Dobowa dawka żelaza dla kobiety wynosi 20 mg. Co ważne – w okresie ciąży dzienna porcja wzrasta do 30 mg. Niedobór żelaza u kobiet spodziewających się dziecka jest bardzo groźny. Szczególne zapotrzebowanie na ten pierwiastek występuje również w okresie karmienia piersią, menstruacji oraz w okresie dojrzewania.

Niedobór żelaza – jakie są jego przyczyny?

Jak już wiesz, żelazo to główny składnik krwi. Ryzyko utraty i niedoboru tego pierwiastka związane jest więc z obfitymi krwawieniami. Szczególnie narażone są więc kobiety podczas menstruacji, zwłaszcza jeśli krwawienia są obfite lub cykle nieregularne. Niedobór żelaza może też wystąpić u osób cierpiących z powodu krwawień z przewodu pokarmowego podczas choroby nowotworowej, wrzodowej czy też hemoroidów. Żelazo powinieneś suplementować również w przypadku, kiedy występują u Ciebie kłopoty z przemianą materii (częste biegunki). W ostatniej grupie ryzyka są osoby stosujące nieodpowiednie diety, np. odchudzające. W takim wypadku objawy niedoboru żelaza pojawiają się bardzo szybko.

Zmęczenie i skłonność do siniaków – czy to już anemia?

Organizm daje wyraźnie sygnały. Wystarczy uważnie się obserwować i robić regularne badania krwi. Początkowe objawy niedoboru żelaza to:

  • znacznie obniżony nastrój,
  • apatia i problemy z koncentracją,
  • rozdrażnienie,
  • brak apetytu,
  • bóle głowy wraz z nudnościami,
  • ciągłe zmęczenie i przemożna ochota na krótkie drzemki.

Jeśli żelaza brakuje Ci już od dłuższego czasu, do listy dołączają kolejne symptomy:

  • skłonność do siniaków na kończynach,  
  • duszności – nawet po pokonaniu kilku schodów,
  • zmęczona, blada skóra i skłonność do siniaków pod oczami,
  • uczucie kołatania serca i zaburzenia rytmu,
  • pogorszenie kondycji włosów i paznokci.

Przewlekły niedobór żelaza doprowadza do anemii. To choroba charakteryzująca się brakiem krwinek czerwonych lub ich złą jakością.  

W jaki sposób uzupełniać żelazo w organizmie?

Niestety Twój organizm człowieka nie jest w stanie wchłonąć całej dawki żelaza znajdującej się w pokarmie. Możesz to zrobić przy pomocy suplementów. W aptece znajdziesz m.in. Olimp Chela-ferr forte, Szelazo SR i Biofer Folic.

Bardzo ważna jest też dieta. Do codziennego jadłospisu włącz wszystkie produkty bogate w żelazo. Są one zdrowe i niskokaloryczne, dlatego nawet, jeśli się odchudzasz, możesz spokojnie po nie sięgać.

Co warto jeść? Najwięcej żelaza znajdziesz w mięsie – wątróbce, cielęcinie oraz rybach i owocach morza. Jedz też buraki, szpinak (najlepiej na surowo lub lekko podgotowane), fasolę, groch i brokuły. Żelazo lepiej wchłania się wraz z witaminą C, więc jej też nie powinno zabraknąć w Twojej diecie.

Udostępnij: