Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie krwi i jak je kontrolować?

Udostępnij:
Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie krwi i jak je kontrolować?

Zastanawiasz się czasem, po co Ci ten ciśnieniomierz, skoro czujesz się dobrze? Korzystanie z niego to ważny element profilaktyki chorób serca i układu krążenia. Dowiedz się, w jaki sposób mierzyć ciśnienie i dlaczego warto to robić. Jakie podjąć kroki, gdy jest ono za wysokie lub zbyt niskie?

Ciśnienie tętnicze krwi – to warto wiedzieć

120/80 mm/Hg – co to znaczy? To optymalne parametry ciśnienia tętniczego krwi wyrażane w milimetrach słupa rtęci. Pierwsza wartość to ciśnienie skurczowe, czyli mierzone w czasie skurczy serca. Z kolei druga oznacza ciśnienie rozkurczowe, mierzone wtedy, gdy następuje rozkurcz serca. Jak sam pewnie zauważasz, ciśnienie skurczowe zawsze jest wyższe od rozkurczowego.

Prawidłowe ciśnienie krwi, niedociśnienie i nadciśnienie

Z pewnością słyszałeś o podręcznikowym czy też książkowym ciśnieniu, które wynosi właśnie 120/80mm/Hg. To optymalne ciśnienie krwi. Jeśli w czasie pomiaru osiągasz taki wynik lub zbliżony do niego rezultat – nic, tylko pogratulować.
Według Światowej Organizacji Zdrowia ciśnienie zdrowego człowieka powinno mieścić się w przedziale pomiędzy 120/80 mm/Hg a 135/85 mm/Hg (jeszcze kilka lat temu za górną granicę normy uznawano parametry 140/90 mm/Hg). Parametr skurczowy nieznacznie niższy od dolnej granicy normy, wahający się między 100 a 120, to jeszcze nie powód do zmartwień.
Jeśli jednak regularnie uzyskujesz wynik poniżej 100, prawdopodobnie cierpisz na niedociśnienie, zwane też hipotonią. W takiej sytuacji udaj się do lekarza.
Twoje ciśnienie raz po raz przekracza górną granicę normy? Wygląda na to, że masz nadciśnienie, które również wymaga pomocy lekarskiej, ale też pracy nad sobą i prowadzenia zdrowego trybu życia.

Codzienne pomiary ciśnienia

Aby samodzielnie kontrolować ciśnienie swoje i swoich bliskich, zaopatrz się w domowy ciśnieniomierz. Na rynku dostępne są nowoczesne, elektroniczne i łatwe w obsłudze aparaty do mierzenia ciśnienia, do których wystarczy tylko od czasu do czasu dokupić baterie. Można je też zabierać np. w podróż.
A jak mierzyć ciśnienie? Zakładasz część mierzącą na lewą rękę (gwarantuje to bardziej wiarygodny pomiar, gdyż serce znajduje się właśnie po lewej stronie) i podpinasz do aparatu, który następnie włączasz i czekasz na wynik. Po chwili widzisz parametry Twojego ciśnienia skurczowego i rozkurczowego oraz wartość pulsu. Rezultaty pomiarów warto zapisywać.
Aby dowiedzieć się, czy wszystko jest w porządku, mierz ciśnienie codziennie przez kilka do kilkunastu dni. Najlepiej rób to rano, w czasie spoczynku. Uzyskane wyniki pozwalają ustalić, czy Twoje ciśnienie mieści się w granicach normy. Nawet jeśli tak jest, wróć do pomiarów po jakimś czasie. W razie regularnych odchyleń od normy udaj się do lekarza.
Podczas pomiarów w gabinecie lekarskim Twoje ciśnienie jest wyższe ciśnienie niż w domu? Nie martw się – to prawdopodobnie syndrom białego fartucha, czyli objaw stresu, zdenerwowania i obawy przed badaniem lekarskim.

Leczenie zaburzeń ciśnienia krwi

Zarówno niedociśnienie, jak i nadciśnienie wymagają pomocy lekarza. Niekoniecznie musi to być kardiolog, czasami wystarczy kontrola u internisty. W przypadku niedociśnienia nie tylko stosuj się do zaleceń lekarskich, ale też zapewnij sobie codzienną dawkę ruchu poprawiającego krążenie (np. regularne pływanie, częste wchodzenie po schodach).
Odpowiednio nawadniaj również swój organizm wodą mineralną (nie kawą, gdyż pomaga ona tylko na chwilę).
A co, jeśli masz nadciśnienie? Przede wszystkim zmień swój styl życia i dietę. Zmniejsz stres i podejmij codzienną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Jedz też więcej owoców i warzyw. Odstaw biały cukier i sól lub chociaż ogranicz ich spożycie. Dodatkowo jak najczęściej pij niesłodzone soki z jagód, aronii, jeżyn i czarnej porzeczki.

Udostępnij: