Uspokój się, serce! Czy kołatanie serca zawsze powinno budzić niepokój?

642
0
Udostępnij:
spokój się, serce! Czy kołatanie serca zawsze powinno budzić niepokój?

Odczuwasz kołatanie serca? Przyczyny tego zjawiska mogą być różne i mieć związek ze stresem, wysiłkiem fizycznym, przebytymi chorobami, niedoborem magnezu, a nawet menopauzą. Czy kołatanie serca stanowi dla Ciebie zagrożenie? Dowiedz się, jak je opanować i kiedy zgłosić sprawę lekarzowi.

Dlaczego serce nie zawsze bije równo?

Twoje serce bije z częstotliwością od 60 do 80, 90, a czasami nawet do 100 uderzeń na minutę. W czasie, gdy śpisz pracuje ono znacznie wolniej – uderza od 40 do 60 razy na minutę.

Nowoczesne ciśnieniomierze pokazują też tętno. Jeśli jest ono podwyższone i przekracza normę, zastanów się, dlaczego tak się dzieje. Czy serce bije szybciej z powodu stresu i silnych emocji? A może w wyniku przyjmowania niektórych leków lub używek? Warto wiedzieć, że przyspieszone tętno to czasami również skutek przemęczenia spowodowanego wysiłkiem fizycznym. Dodatkowo występuje w szczególnych stanach u kobiet – w ciąży czy okresie menopauzy. Kołatanie serca, czyli jego przyspieszone bicie, jest też nazywane palpitacją serca.

Kołatanie serca a niedobór magnezu

Jeśli kołatanie serca powtarza się coraz częściej, a towarzyszą mu drżenie powiek i skurcze mięśni, prawdopodobnie w Twoim organizmie brakuje magnezu. W takiej sytuacji możesz pomóc sobie sam. Odstaw kofeinę i inne używki lub chociaż ogranicz ich spożycie. Zacznij codziennie jeść więcej produktów bogatych w magnez, takich jak banany, daktyle, gorzką czekoladę bez cukru, orzechy (np. laskowe, włoskie, nerkowca), migdały czy nasiona słonecznika. Warto też skonsultować się z lekarzem rodzinnym, który zaleci odpowiedni suplement diety zawierający ten składnik.

Na poprawę samopoczucia i zmniejszenie kołatania serca wpływa też ograniczenie stresu lub zneutralizowanie jego źródeł.

Jeśli doskwiera Ci kołatanie serca w ciąży lub w czasie menopauzy, skontaktuj się z ginekologiem, który pomoże Ci wyregulować rytm bicia serca.

Jak można samodzielnie sobie pomóc?

Doświadczasz problemów z kołataniem serca? Zadbaj o codzienny, umiarkowany wysiłek fizyczny. Odstaw też wszystkie używki (z kawą i tytoniem na czele). Nie zapominaj przy tym o wysypianiu się i odpoczynku, a także o uzupełnianiu magnezu i potasu.

Pracę serca usprawnia również picie naparów z serdecznika. W przypadku ataków kołatania serca, usiądź spokojnie i napij się zimnej wody.

Kiedy pójść do lekarza?

Jeśli wszystkie Twoje działania nie pomagają lub przynoszą tylko doraźną ulgę, udaj się do lekarza rodzinnego. Skieruje Cię on na dodatkowe badania, takie jak USG tarczycy, USG jamy brzusznej, EKG, a nawet morfologię. Dzięki nim ustalisz, skąd bierze się nagłe kołatanie serca.

Czasami jest tak, że ten objaw to tylko wierzchołek góry lodowej, który znamionuje znacznie poważniejsze problemy zdrowotne – nadczynność tarczycy, nerwicę, hipoglikemię (obniżony poziom glukozy we krwi) lub niedokrwistość. Odpowiednia opieka lekarska i środki farmakologiczne pozwalają nie tylko uspokoić serce, ale przede wszystkim leczyć główną dolegliwość.

Niekiedy kołatanie serca świadczy również o problemach z układem krążenia. Oprócz przyspieszonego bicia serca odczuwasz bóle w klatce piersiowej, a do tego masz zimne poty i zawroty głowy? Nie możesz złapać tchu, a dodatkowo zdarzają Ci się omdlenia? Nie zwlekaj i zgłoś się natychmiast do lekarza. Możliwe, że w ten sposób zapobiegniesz udarowi lub zawałowi.

Pamiętaj, że Twoje serce to życiodajna pompa zaopatrująca Cię we wszystko, co potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Zadbaj o nie – nie lekceważ kołatania serca, by móc jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i dobrą formą.

Udostępnij: