Zanim dopadnie Cię miażdżyca – profilaktyka schorzenia

Udostępnij:

Miażdżyca… To fakt, łatwiej i taniej jest się przed nią uchronić niż ją leczyć. Lekceważenie jej objawów może mieć poważne dla zdrowia skutki. Na szczęście nikt nie jest na nią skazany. Dowiedz się, w jaki sposób możesz zapobiegać miażdżycy i zapewnić sobie lepszą jakość życia w dojrzałym wieku.

Miażdżyca – miej ciśnienie pod kontrolą

Jeśli w Twojej najbliższej rodzinie ktoś skarży się na serce oraz choroby układu krążenia, wcale nie oznacza to, że i Ty zachorujesz. Miażdżyca to jedna z  dość częstych chorób układu krążenia. Jest to przewlekłe zapalenie tętnic, w których naczyniach odkładają się lipidy (tłuszcz). Tętnice wskutek tego zwężają się i twardnieją, co może prowadzić do zawału, udaru lub zakrzepów. Rozsądnie prowadzona profilaktyka miażdżycy może uchronić Cię przed tym schorzeniem. Zwracaj uwagę na ciśnienie tętnicze krwi i puls, a w razie potrzeby – konsultuj się z internistą.

Mierz ciśnienie o poranku

Regularnie (np. raz w tygodniu) mierz ciśnienie tętnicze krwi. Powinno ono mieścić się
w przedziale pomiędzy 120/80 mm/Hg a 135/85 mm/Hg. Dawniej dopuszczano parametry 140/90, ale według ostatnich norm Światowej Organizacji Zdrowia to już nadciśnienie. Jeśli ciśnienie skurczowe (pierwsza liczba) mieści się między 120 a 100 mm/Hg, nie ma jeszcze powodów do niepokoju. Nie wykonuj pomiaru, jeśli jesteś zestresowany, po wysiłku fizycznym lub wypiciu kawy, ponieważ wynik nie będzie miarodajny. Najlepiej rób to rano, tuż po przebudzeniu.

Dobry i zły cholesterol

Nowsze ciśnieniomierze sprawdzają również tętno, czyli liczbę uderzeń serca na minutę. U zdrowego, dorosłego człowieka wynik mieści się w przedziale 50-90 uderzeń. Jeśli sprawdzasz puls regularnie i widzisz, że jest podwyższony – wybierz się do lekarza. Wyższy puls nie musi być związany z krążeniem, dlatego specjalista zaleci badania, które ustalą, co Ci dolega. Dodatkowo sprawdzaj też poziom cholesterolu (zarówno „dobrego” – HDL, jak i „złego” – LDL). Kiedy wartość LDL jest zbyt wysoka, a HDL za niska, należy rozpocząć leczenie.

Zdrowa dieta – Twój sposób na miażdżycę

W profilaktyce chorób serca ważny jest nie tylko pomiar ciśnienia i tętna. Kluczowe znaczenie odgrywa zdrowy styl życia. Ogranicz, a potem zupełnie wyeliminuj wszelkie używki, takie jak kawa, napoje gazowane i energetyczne, papierosy, alkohol, a nawet słodycze i wszystko, co zawiera biały cukier. Nadmiar tłuszczu w diecie prowadzi do powstawania miażdżycy, dlatego unikaj nadmiaru tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i smażonych na głębokim oleju potraw. Postaw za to na dania gotowane, pieczone i duszone.

Kolejny ważny etap to wprowadzenie zbilansowanej, bogatej w witaminy diety. Jeśli masz możliwość, skonsultuj się z dietetykiem, który pomoże Ci stworzyć zdrowe menu odpowiadające Twoim potrzebom kalorycznym i sercu. Pij dużo soków z jagód, jeżyn, aronii i czarnej porzeczki (najlepiej bez dodatku cukru), które obniżą Twoje ciśnienie.

Jak zmniejszyć cholesterol LDL?

Jeśli zauważasz u siebie pierwsze objawy miażdżycy, jedz często czosnek, np. zupę czosnkową lub grzanki z pastą czosnkową. Czosnek to naturalny antybiotyk, który nie tylko wspomaga odporność, ale też zmniejsza poziom „złego” cholesterolu LDL. Podobnie działa sok z cytryny – warto dodawać ją do wypijanej w ciągu dnia wody. Pij też świeżo wyciskane soki, zwłaszcza warzywne, a także modne w ostatnim czasie koktajle i smoothie.

Jedz kasze, np. jaglaną i gryczaną, które obniżają cholesterol LDL i zapewniają sytość.

Ruch a miażdżyca

Duże znaczenie ma ruch – od spacerów poprzez jazdę na rowerze, pływanie, aż po taniec i wspinaczkę górską, jeśli kondycja i waga Ci na to pozwalają.

Aktywność fizyczna to jedna z najlepszych metod pomagających w radzeniu sobie ze stresem. Od niego zaczynają się wszystkie choroby układu krążenia.

Jeśli nie masz czasu na specjalny trening, nawet intensywne sprzątanie czy szybki spacer będą pożyteczne dla Twojego zdrowia. Konsekwencja i systematyczność to podstawa – lepiej jest spacerować codziennie po godzinie przez miesiąc niż 2 razy w miesiącu biegać przez 3 godziny.

Są też inne sposoby – spotkania z przyjaciółmi, śpiewanie i wszelka aktywność związana z muzyką, realizowanie swoich pasji oraz masaże i kąpiele relaksujące. Tylko długotrwała praca przyniesie efekty w postaci zdrowszego ciała i ducha.

Czytaj również: tekst lekarza o miażdżycy

Udostępnij: