Zdążyć przed zawałem – profilaktyka zawału serca

Udostępnij:

Choroby serca i układu krążenia są często związane z trybem naszego życia. Sprzyja im nadmiar stresu i codzienny pośpiech. Zdrowe nawyki i odpowiednia profilaktyka znacznie zwiększają szansę na uniknięcie zawału serca. Dowiedz się, co możesz zrobić już teraz, by w przyszłości ten problem nie dotknął Ciebie ani Twoich bliskich.

Czym jest zawał? Jak pomóc choremu?

Zawał serca to martwica mięśnia sercowego powodująca jego niedokrwienie. Bezpośrednią przyczyną takiego stanu rzeczy jest zamknięcie tętnicy wieńcowej. Krew nie może krążyć, chory ma problemy z oddychaniem i odczuwa ból.  W tym momencie kluczową rolę odgrywa pierwsza pomoc. Jedyne co możesz zrobić, to zapewnić osobie z objawami zawału dostęp do świeżego powietrza, kazać jej głęboko oddychać i czekać na przyjazd karetki pogotowia.

Jeśli jednak stwierdzisz, że chory nie oddycha – niezwłocznie zacznij prowadzić resuscytację krążeniowo – oddechową (masaż serca i sztuczne oddychanie). Pozostałe działania podejmują ratownicy medyczni i lekarze pogotowia, ponieważ zawał serca wiąże się z bezpośrednim zagrożeniem życia.

Czy jesteś w grupie ryzyka? Stres a serce

Aby ocenić, czy jesteś w grupie ryzyka, powinieneś szczerze odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy ktoś z Twoich najbliższych (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo) miał zawał serca lub udar, albo cierpi na którąś z chorób układu krążenia? Jeśli przynajmniej jedna osoba w Twojej najbliższej rodzinie choruje lub zmarła na zawał bądź udar – jest prawdopodobne, że masz dziedziczne skłonności do tego rodzaju dolegliwości. Nie jest to jeszcze bezpośredni powód do niepokoju –  geny to bowiem nie wszystko.

Następne pytanie brzmi: czy żyjesz w przewlekłym stresie, np. masz problemy małżeńskie lub rodzinne? A może stresuje Cię odpowiedzialna, męcząca psychicznie praca? O ile niewielki stres mobilizuje organizm do działania (lęk i związana z nim reakcja walki lub ucieczki pomagały człowiekowi jaskiniowemu przetrwać starcie z dziką zwierzyną), o tyle ciągłe życie w takiej atmosferze negatywnie odbija się na zdrowiu, a w szczególności – na układzie krążenia. Jeśli żyjesz w przewlekłym stresie – jesteś w grupie ryzyka zawału oraz udaru.

Na koniec warto zadać sobie jeszcze jedno pytanie: czy prowadzisz zdrowy styl życia? Odpowiedzi twierdzącej możesz udzielić, jeśli:

  • unikasz używek i słodyczy,
  • rzadko sięgasz po potrawy z białej mąki i nasycone tłuszcze zwierzęce,
  • ruszasz się przynajmniej przez godzinę dziennie,
  • na Twoim talerzu pojawia się dużo roślin, ziół, owoców i warzyw,
  • dbasz o odpowiednią ilość snu i codzienny odpoczynek.

Gdy Twoja odpowiedź brzmi: „nie” lub „niby tak, ale nie do końca” – oznacza to, że powinieneś popracować nad stopniowym wyeliminowaniem kolejnych czynników ryzyka.

Działania, które zapobiegają chorobom serca

Możliwych działań profilaktycznych jest naprawdę bardzo wiele – możesz zacząć od zaraz. Na początku warto skupić się na ćwiczeniu umiejętności relaksowania się i dystansowania się od problemów. Być może w Twoim życiu potrzebne są zmiany, które obniżą poziom stresu i wpłyną pozytywnie na kondycję Twojego serca.

Sztuka radzenia sobie ze stresem obejmuje też sposoby rozładowywania negatywnych emocji poprzez ruch (najlepiej ok. godzinę w ciągu dnia, wówczas działa przeciwzakrzepowo), uprawianie ulubionego sportu, muzykę (np. śpiew, taniec, uczestnictwo w koncertach, grę na instrumentach muzycznych).

Ludzkie serce lubi nie tylko aktywność fizyczną, ale i odpoczynek. Dbaj o zdrowy sen – możesz nawet ucinać sobie drzemki w ciągu dnia. Niedobór snu negatywnie odbija się na pracy Twojego układu krążenia.

Gdy zaczniesz radzić sobie ze stresem, łatwiej będzie Ci porzucić niezdrowe nałogi, takie jak picie alkoholu czy palenie papierosów. Następny element to zdrowa dieta. Unikaj produktów smażonych w głębokim tłuszczu, margaryny, słonych przekąsek i czerwonego mięsa. Postaw na owoce, warzywa, kasze i zioła.

Do działań profilaktycznych powinna należeć też systematyczna kontrola stanu zdrowia, w szczególności częste mierzenie ciśnienia tętniczego. Można to robić wszędzie – wystarczy zabierać ze sobą podręczny ciśnieniomierz na baterie. Pamiętaj, że profilaktyka zawału serca to całkowita zmiana stylu życia i ciągła praca nad sobą, która przynosi mnóstwo pozytywnych efektów.

Udostępnij: